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Tackling Low-Value Clinical Care: Background Task Force on Low-Value Care September 2018 Outline 1. Background on Low-Value Care 2. Why a Task Force 3. Top Five List and News 4. Levers 5. Resources 2 Background: Low-Value Care Background


  1. Tackling Low-Value Clinical Care: Background Task Force on Low-Value Care September 2018

  2. Outline 1. Background on Low-Value Care 2. Why a Task Force 3. Top Five List and News 4. Levers 5. Resources 2

  3. Background: Low-Value Care Background A Taxonomy of Waste Clinical Administrative Clinical waste Waste Waste Administrative Operational Waste Waste Complexity • Fraud • Complexity Inefficiencies in • • Care that is • Pricing failures • care delivery harmful or does Fraud • not provide net Unduly • Pricing failures • benefit expensive inputs Care that offers Errors • • no benefit over Duplicative • less costly services alternatives Bentley TGK, Effros RM, Palar K, Keeler EB. Waste in the U.S. Health Care System: A Conceptual Framework. Milbank Q . 2008;86(4):629-659. 3 OECD. Tackling Wasteful Spending on Health . Paris: OECD Publishing; 2017.

  4. Background Background: Low-Value Care Why Clinical Waste? 2012 Analysis: 2017 Physician Survey: 34% of 21% of Spend Wasted Care Unneeded 4

  5. Background: Low-Value Care Background Why Clinical Waste? • Order of magnitude: $200 – 400 Billion annual spending on wasteful care • Both a financial imperative – Spending on low-value clinical care reduces headroom for high-value care • And a moral imperative – Patient harm 5

  6. Background: Low-Value Care Background Why Low-Value Care? Cascading Opportunity cost, downstream botheredness, harm health disparities Direct physical Financial: 17- harm and 33% of costs Harm to worry borne OOP patients 6

  7. Background: Task Force Why a Task Force? As of September 2018, there are over 550 Choosing Wisely Recommendations… Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t Don’t

  8. Background: Task Force …But Minimal Progress from Information-Only… Prevalence and Trends for Six Commonly Overused Services (2010-2013) 100% 90% 80% Relevant Choosing Wisely 70% recommendations released 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Q2 2010 Q3 2010 Q4 2010 Q1 2011 Q2 2011 Q3 2011 Q4 2011 Q1 2012 Q2 2012 Q3 2012 Q4 2012 Q1 2013 Q2 2013 Q3 2013 Preoperative chest x-rays Antibiotics for sinusitis Imaging for low back pain Imaging for headache NSAIDS for select conditions Cardiac imaging HPV testing Figure derived from: Rosenberg A, Agiro A, Gottlieb M, et al. Early Trends Among Seven Recommendations from the Choosing Wisely Campaign. JAMA Intern Med . 2015;175(12):1913-1920.

  9. Background: Task Force (At least) we know we can do better. Distribution of Provider Organizations by Count of Low-Value Services Delivered per Medicare Beneficiary Per Year 500 Number of Provider Organizations 400 300 200 100 0 21 24 27 30 33 36 39 42 45 48 51 54 57 60 63 66 69 72 75 78 81 84 87 90 93 96 99 102 105 Low-Value Services per 100 Medicare Beneficiaries 9 Schwartz AL, Zaslavsky AM, Landon BE, Chernew ME, McWilliams JM. Low-Value Service Use in Provider Organizations. Health Serv Res . November 2016.

  10. Background: Top Five Building a Top Five List Key Criteria Aggregate Unit Price Volume Cost Political High Waste Harm Sensitivity Index 10

  11. Background: Top Five 5 Commonly Overused Services Ready for Purchaser Action 1. Diagnostic Testing and Imaging Prior to Surgery 2. Vitamin D Screening 3. PSA Screening in Men 75+ 4. Imaging in First 6 Weeks of Low Back Pain 5. Branded Drugs When Identical Generics Are Available 11

  12. 1. Unindicated Diagnostic Testing and Imaging in Low-Risk Patients Prior to Low-Risk Surgery Low-risk patients undergoing low-risk surgery do not need many commonly provided blood tests, imaging services, and more. WHAT Unneeded tests and imaging services: • Rarely change patient management • Identify clinically insignificant abnormalities WHY • Delay needed care (opportunity cost too) Nationwide in 2014: • About 19 million unneeded pre-surgery tests/images performed • About $9.5 billion in spending resulted BURDEN Background: Top Five 12

  13. 2. Vitamin D Screening Population-based screening for 25-OH-Vitamin D deficiency should be avoided. WHAT Vitamin D deficiency is rare. If deficiency suspected, patients should simply be advised to take an over-the- counter supplement and increase sun exposure. WHY Nationwide in 2014: • About 6.3 million unneeded screening tests performed • About $800 million in spending resulted BURDEN Background: Top Five 13

  14. Background: Top Five Top Five in the News • “The Man Who Sold America on Vitamin D – And Profited In the Process” – Liz Szabo 2. Vitamin D Screening

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